برنامه نویسی ماشین حساب

چگونه در پایتون ماشین حساب بسازیم + سورس کامنت گذاری شده خط به خط رایا پروژه

اگر عاشق گشت‌ و گذار در دنیای نرم‌افزارها، ابزارهای دیجیتال و فناوری‌های جدید هستید، این علاقه می‌تواند انگیزه شما برای پیشرفت در دنیای برنامه‌نویسی را افزایش دهد. کسانی‌که تکنولوژی را به چشم یک چالش جذاب می‌بینند، معمولا در این حرفه بهتر از دیگران عمل می‌کنند. ما در تک دیک تلاش می کنیم محتوایی دقیق، واضح و بدون اشتباه منتشر کنیم. اگر احساس می‌کنید محتوای این صفحه باید بروزرسانی، تکمیل یا تصحیح شود و یا سوالی در مورد این مطلب دارید که بدون پاسخ مانده خوشحال می‌شویم آن را در بخش دیدگاه‌های همین مطلب با ما در میان بگذارید. کتاب‌های مرجعی مانند “Automate the Boring Stuff with Python” یا “Eloquent JavaScript” می‌توانند برای یادگیری عمیق‌تر مفید باشند.

البته مورد اول بیشتر در ارتباط با مبحثی است که پیرامون آموزش گرافیک کامپیوتری قرار دارد، اما مورد دوم که موضوع این مقاله است جنبه عمومی داشته و به عنوان یکی از تمرین‌های جذاب، اما مهم مورد توجه است. در این مقاله به آموزش ساخت انواع ماشین حساب ساده و گرافیکی با پایتون می پردازیم و همچنین کد ساخت ماشین‌حساب با پایتون را خط به خط بررسی می‌کنیم تا ببینیم چگونه این ماشین حساب ساخته شده است. در کد ساخت ماشین حساب با پایتون بالا ما از pack()‎ برای قرار دادن این عناصر در پنجره اصلی برنامه استفاده می‌کنیم. برای ذخیره عملیات محاسباتی انتخاب شده از ()StringVar operator_var استفاده می‌شود. به صورت کلی برنامه نویسی به مهارتی گفته می شود که با استفاده از آن، برنامه نویس با کامپیوتر ارتباط برقرار می کند تا بتواند با کمک زبان های برنامه نویسی مختلف و روز دنیا، یک نرم افزار را توسعه دهند. روال کار برای پیاده‌سازی عملکرد دکمه مربوط به عملگر- در ماشین حساب نیز بسیار مشابه بخش قبلی است.

✅ اگر حداقل ۴ یا ۵ مورد از این ویژگی‌ها را در خودتان می‌بینید، احتمال زیادی وجود دارد که برنامه‌نویسی برای شما مناسب باشد. اما اگر تعداد ویژگی‌های مشترک شما با نکات ذکر شده کمتر از ۳ مورد است، باید برای فهمیدن جواب این سوال که  آیا واقعاً برنامه‌نویسی مناسب شماست؟ در ادامه مقاله با ما همراه شوید تا نکات دیگری را نیز بررسی کنیم. اگر آدمی هستید که سریع ناامید می‌شوید یا حوصله زیادی برای بررسی دقیق جزئیات ندارید، شاید کار در زمینه برنامه‌‌نویسی برای شما چالش‌برانگیز باشد. اما اگر از تلاش و پیشرفت لذت می‌برید، این ویژگی به شما کمک می‌کند تا به یک برنامه‌نویس موفق تبدیل شوید. شما با مسائلی مواجه می‌شوید که ممکن است در ابتدا گیج‌کننده یا حتی غیرممکن به نظر برسند. ارتباط با دیگر برنامه‌نویسان می‌تواند به شما در یادگیری سریع‌تر و به دست آوردن فرصت‌های شغلی کمک کند.

این کلاس بخش اصلی ماشین حساب خواهد بود که منطق برنامه در آن قرار میگیرد. در اینجا ما تابع addition را فراخانی کردیم و عددهای دریافتی را به آن پاس دادیم تا عملیات جمع روی آن ها انجام شود. همانطور که میبینید با دستور elif دیگر اعداد را بررسی میکنیم و عملیات ریاضی را انجام میدهیم و در پایان با دستور else می گوییم که اگر عدد وارد شده درون تاپل وجود نداشت، Invalid Input را نمایش دهد. در این مقاله سعی کردیم تا برای شما عزیزان آموزش چگونه در پایتون ماشین حساب بسازیم و دو نوع سورس کد پایتون ماشین حساب حرفه ای و ساده را قرار دهیم ، امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد. دکمه ی C را طوری برنامه نویسی کنید که با کلیک بر روی آن، تمام اعداد و نتایج از صفحه نمایش پاک شوند. بنابراین برای ساخت اپلیکیشن ماشین حساب با پایتون استفاده از کتابخانه tkinter میتواند به ما کمک کند.

در همین راستا فرادرس به عنوان یکی از پیشروترین پلتفرم‌های آموزشی کشور آموزش‌های برنامه نویسی پروژه محور متعددی را منتشر کرده است. اکنون در صورت اجرای برنامه و وارد کردن هر ورودی خاصی، هیچ اتفاقی در برنامه رخ نمی‌دهد. برای حل این مشکل، لازم است عبارت‌های شرطی در برنامه وجود داشته باشند. با توجه به ساختار کلی مورد استفاده در این برنامه، عبارت شرطی If در بخش مربوط به عمل جمع قرار می‌گیرد و برای باقی اعمال ریاضی، سه عبارت elseif یا elif به کار می‌روند. این موضوع به این دلیل رخ می‌دهد که تابع ()input داده‌ها را به عنوان رشته دریافت می‌کند. به بیان ساده، این تابع هیچ اطلاعی در مورد این موضوع ندارد که ورودی مورد نظر از نوع عدد است.

Grid  برای قرار دادن هر دکمه و صفحه نمایش در یک سلول مشخص از یک جدول فرضی درون Frame استفاده می‌شود. با تنظیمات row و column محل قرارگیری هر عنصر و با  padx  و  pady  میزان فاصله اطراف آن‌ها مشخص می‌شود. سپس بررسی میکنیم که کاربر اگر q را وارد کرد یعنی میخواهد از برنامه خارج شود. علاوه بر تابع فوق، راه‌های مختلفی وجود دارند که به واسطه استفاده از آن‌ها در برنامه، رسیدگی و مدیریت خطاها به نحو بهتری انجام شوند. در شرایط فعلی در صورت وارد کردن دو مقدار غیر از اعداد صحیح، این برنامه خطا نمایش می‌دهد و متوقف خواهد شد.

منطق عملیات مثل مقاله هست فقط یسری کد برای ساخت المانهای گرافیکی اضافه میشه که مفصل درون لینک توضیح داده. ابتدا از کلاس Tk که پنجره اصلی برنامه را میسازد، یک آبجکت ساختیم. در مرحله بعد از کلاس Calculator یک آبجکت ساخته و آبجکت root را به آن ارسال کردیم. در آخر با استفاده از متد mainloop به برنامه گفتیم که منتظر یک اتفاق مثل کلیک، باشد. به بیان دیگر، در این مرحله کاربر باید تایید کند که آیا عبارت ریاضی اجرا شده توسط برنامه را تایید می‌کند یا خیر. برای ساخت ماشین حساب با پایتون ، پیش‌نیازهایی لازم هستند که در این بخش از مطلب به آن‌ها اشاره خواهد شد.

به صورت کلی برنامه نویسی به فرایندی گفته می شود که برنامه نویس با طراحی نرم افزار و کد نویسی، به دستگاه های دیجیتال (کامپیوتر) اجازه می دهد که وظایف مختلفی را برای کاربر نرم افزار انجام دهد. برنامه نویس در ابتدا با تحلیل نیاز های اصلی کاربران و الگوریتم نویسی برای رفع آن نیاز ها، اقدام به توسعه نرم افزار های مختلف می کند. برنامه نویسی می تواند در حوزه های مختلفی از جمله (سلامت، موضوعات مالی، آموزش و سرگرمی و..) ایفای نقش کند. برای شروع، زبان‌های ساده و پرکاربرد مثل Python یا JavaScript گزینه‌های خوبی هستند. اگر به توسعه وب علاقه دارید، تکنولوژی هایی مثل HTML، CSS، و JavaScript شروع خوبی است. اگر به تحلیل داده‌ها و هوش مصنوعی علاقه‌مندید، Python می‌تواند بهترین گزینه باشد.

در این نوشته موارد مهمی همچون طراحی رابط کاربری، استفاده از متغیرها، عملگرهای حسابی، دریافت ورودی از کاربر و نمایش نتیجه در خروجی آموزش داده شد. یادگیری این مهارت‌ها و تسلط به آن‌ها برای انجام پروژه‌های پیچیده‌تر در زبان سی شارپ ضروری است. با نوشتن قطعه کد فوق، سایر اعمال اصلی ریاضی مثل تفریق، ضرب و تقسیم هم به برنامه اضافه شدند. در صورت اجرای مجدد، برنامه تمام عملگرهای فوق را با هم اجرا می‌کند. اگر نیاز باشد برنامه به اجرای تنها یک عمل واحد در هر لحظه محدود شود، این عمل با عبارت‌های شرطی (Conditional Statements) ممکن است. با این توصیف در مرحله بعد باید نحوه اضافه کردن عملگرهای شرطی در این پروژه را بررسی کنیم.

تا این مرحله از آموزش ساخت ماشین دو متغیر در قالب نوع‌‌های داده عدد صحیح از کاربر به عنوان ورودی دریافت شده است. همان‌گونه که قبل‌تر به آن اشاره شد، می‌توان ورودی‌ها را به اعداد ممیز شناور تبدیل کرد. حال در ادامه این مقاله به شرح سایر گام‌های پروژه ساخت ماشین حساب با پایتون پرداخته شده است. در این مرحله کتابخانه tkinter را وارد می‌کنیم که ابزارهایی برای ایجاد رابط کاربری گرافیکی ارائه می‌دهد. سپس پنجره اصلی برنامه را با استفاده از ()tk.Tk ایجاد کرده و عنوان آن را روی “Calculator” قرار می‌دهیم.

در ادامه با توجه به پاسخ کاربر، با استفاده از if و elif و else برنامه را ادامه، متوقف یا تکرار می‌کنیم. ساده‌ترین کاری که انجام میدهیم دکمه c است که کاربر با زدن آن صفحه نتیجه پاک میشود. در مرحله بعد باز هم از دستور شرطی if استفاده میکنیم و می گوییم که اگر ورودی کاربر مساوی با 1 بود ، عدد اول را بعلاوه عدد دوم و مساوی عبارت addition(num1, num2) چاپ کند. در گام بعدی متغیری به نام choice را برای دریافت ورودی از کاربر میسازیم ، تا متوجه شویم که کاربر می خواهد کدام یک از عملیات ریاضی را انجام دهد. در این مقاله یاد میگیرید که چگونه یک ماشین حساب ساده تحت کنسول با استفاده از تابع (function) پایتون پیاده سازی کنید. برای اینکه امکان اجرای برنامه به دفعات توسط کاربر وجود داشته باشد، باید چند تابع در برنامه تعریف شوند.

با کمک زبان c++‎ نیز می‌‌توانیم کدی برای ایجاد یک ماشین حساب بنویسیم. الگوریتم کدنویسی مانند گذشته است و این بار هم از دستور switch برای نوشتن برنامه استفاده می‌‌کنیم، با این تفاوت که ماشین حساب ایجاد شده علاوه بر چهار عمل اصلی بتواند مربع و جذر عدد ورودی را نیز محاسبه کند. یکی از بهترین روش‌ها برای تقویت مهارت‌های برنامه نویسی و حل مسئله انجام پروژه‌های مختلف به صورت عملی است. انجام پروژه‌های مختلف برنامه نویسی به شما امکان می‌دهد تا آموخته‌های نظری خود را در یک محیط عملی پیاده‌سازی کنید. علاوه بر این، با کار کردن روی پروژه‌ها درک عمیق‌تری از مفاهیم و فناوری‌های سازنده یک برنامه و نحوه کارکرد آن‌ها به دست خواهید آورید. همچنین، در زمان انجام پروژه‌ها یادگیری فعال رخ می‌دهد و آموخته‌های قبلی خود را به خاطر خواهید آورد.

یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین پروژه‌های برنامه نویسی در زمان یادگیری یک زبان جدید ساخت ماشین حساب ساده است. با ساخت یک ماشین حساب ساده نحوه کار با عملگرها و متغیرهای مختلف زبان را خواهید آموخت. برای ساخت ماشین حساب ساده در سی شارپ نیاز است تا در گام نخست با مفاهیم پایه و سینتکس این زبان برنامه نویسی آشنایی داشته باشید. تابع lambda برای ارسال متن دکمه به تابع ‘button_click’ هنگام کلیک کردن استفاده می‌شود. به یاد داشته باشید مثال بالا فقط یک ماشین حساب اولیه را ارائه می‌دهد و سناریوهای پیچیده‌تری مانند پرانتز یا توابع ریاضی پیشرفته را بررسی نمی‌کند.

برای شروع آموزش سی شارپ می‌توانید از منابع متنوع موجود استفاده کنید. این زبان به دلیل سینتکس ساده و خوانا، یادگیری را بسیار آسان می‌کند. Python کاربردهای گسترده‌ای دارد؛ از توسعه وب و تحلیل داده‌ها گرفته تا هوش مصنوعی و یادگیری ماشین. این زبان به خوبی توسط جامعه برنامه‌نویسی پشتیبانی می‌شود و منابع آموزشی بی‌شماری برای آن وجود دارد. علاوه بر این، کتابخانه‌های متنوع Python مانند NumPy، Pandas و TensorFlow، ابزارهای قدرتمندی را برای پروژه‌های مختلف در اختیار شما قرار می‌دهند.

برای مدیریت خطا، ویرایش و بهبود هر یک از برنامه‌های مختلف، از جمله پروژه ساخت ماشین حساب روش‌های مختلفی وجود دارد. در این مقاله، نحوه ساخت یک ماشین حساب گرافیکی ساده با استفاده از کتابخانه tkinter در پایتون را آموزش دادیم. با استفاده از tkinter می‌توانید رابط‌های کاربری گرافیکی ساده و پیچیده را به راحتی طراحی و پیاده‌سازی کنید. مسیرهای دیگری مثل نویسندگی، آموزش یا هنرهای دیجیتال را نیز امتحان کنید و از تجربیات خود، مثل تقویت تفکر منطقی و حل مسئله، در انتخاب‌های جدید بهره بگیرید. در نهایت، با بازگشت به علایق اصلی‌تان و مشورت با افراد حرفه‌ای، مسیری را انتخاب کنید که بیشترین رضایت و رشد را برایتان به ارمغان بیاورد. یکی از بهترین روش‌ها برای یادگیری برنامه‌نویسی، ساخت پروژه‌های واقعی است.

ویژوال استودیو محیط توسعه کاملی است که توسط مایکروسافت ساخته شده است. این ابزار رایگان است و با امکانات و قابلیت‌های خود فرایند توسعه را برای برنامه‌نویسان تسهیل می‌کند. برای دانلود محیط توسعه ویژوال استودیو می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید. اگر به یادگیری بیشتر در زمینه‌ی برنامه نویسی پایتون علاقه داری، یادگیری زبان پایتون بسیار ساده است. و با شرکت در دوره‌ی آموزش پایتون توسعه وب در آینده می‌تونی اپلیکیشن موبایل و دسکتاپ بسازی و وارد حوزه‌ی هوش مصنوعی هم بشوی.

حتی اگر هدف شما شغلی نباشد، برنامه‌نویسی می‌تواند به شما در درک بهتر فناوری و حتی مدیریت پروژه‌های شخصی کمک کند. برای شروع آموزش برنامه نویسی می‌توانید از محتواهای موجود در اینترنت کمک بگیرید. رابط کاربری طراحی شده برای ماشین حساب در تصویر بالا بسیار ساده است. این رابط کاربری از ۲ کادر ورودی برای وارد کردن اعداد، یک کادر برای نمایش نتیجه و چند دکمه برای عملگرهای ماشین حسابی نظیر جمع، تفریق، ضرب و تقسیم تشکیل می‌شود. به‌طوری که آحاد جامعه در گروه‌های سنی مختلف می‌توانند در مدت زمان کوتاهی برنامه‌نویسی پایتون را یاد بگیرند. با یکی دیگر از مجموعه مقالات چگونه با پایتون برنامه بنویسیم، با شما برنامه ماشین حساب ساده در پایتون، را خواهیم نوشت.

در ادامه با entry هم equation رو در صفحه نتایج نمایش میدیم، که همان عبارت خالی هست. در ادامه با متغیر entry هرآنچه در ظرف equation نوشته شده، در صفحه نتایج نمایش داده می‌شه. برنامه نویس چه کاری انجام می دهد؟ و یا وظایف برنامه نویس چیست؟ بیایید تا به صورت عمیق تر در مورد این موضوع با هم صحبت کنیم. برنامه‌ نویسان موفق کسانی هستند که نه‌ تنها از این تغییرات نمی‌ترسند، بلکه مشتاق‌اند هر روز چیز جدیدی یاد بگیرند. اگر عاشق یادگیری هستید و دوست دارید همیشه به‌روز باشید، این حرفه کاملا با روحیه شما سازگار است. مطلب موجود در این صفحه صرفا یک رپورتاژ آگهی است و تمام محتوای آن توسط سفارش‌دهنده آگهی تهیه شده است.

JavaScript با HTML و CSS ترکیب می‌شود تا تجربه کاربری بهتری ارائه دهد. همچنین، فریم‌ورک‌های معروفی مانند React، Angular و Vue.js بر پایه JavaScript ساخته شده‌اند و به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهند اپلیکیشن‌های پیچیده وب ایجاد کنند. JavaScript نه تنها در مرورگرها، بلکه در سمت سرور نیز با استفاده از Node.js کاربرد دارد. این زبان بسیار انعطاف‌پذیر است و یادگیری آن می‌تواند فرصت‌های شغلی گسترده‌ای برای شما فراهم کند. برای شروع آموزش جاوا اسکریپت می‌توانید از منابع متنوع موجود استفاده کنید. فیلم‌های آموزش برنامه نویسی پروژه محور تجربه یادگیری فراگیرتر و عملی‌تری را ارائه می‌دهند و بهبود و توسعه مهارت‌های برنامه نویسی را به همراه دارند.

حال در ادامه به دومین گام پروژه ساخت ماشین حساب با پایتون پرداخته شده است. پروژه ساخت ماشین حساب یکی از اولین و رایج‌ترین پروژه‌هایی به شمار می‌رود که تقریباً در یادگیری همه زبان‌های برنامه نویسی کاربرد دارد. پس از یادگیری سینتکس و سایر مباحث مقدماتی یک زبان برنامه نویسی، ادامه مسیر یادگیری از طریق انجام پروژه تاثیر بسزایی در افزایش سطح مهارت افراد در آن زبان دارد. برای درک بهتر نحوه ساخت ماشین حساب با سی شارپ نیاز است تا فرایند توسعه به گام‌های کوچک‌تری تقسیم شود. به طور کلی ساخت یک ماشین حساب ساده در سی شارپ شامل طراحی رابط کاربری و پیاده‌سازی عملکرد مربوط به هر کدام از مولفه‌های رابط کاربری جهت انجام محاسبات ریاضی است. در حوزه برنامه‌نویسی، توانایی ایجاد ابزارهایی که محاسبات را به طور مؤثر انجام می‌دهند، مهارتی ضروری است.

قبل از شروع، مشخص کنید چرا می‌خواهید برنامه‌نویسی یاد بگیرید و به چه چیزی می‌خواهید برسید. یکی از بهترین راه‌ها برای کشف علاقه به برنامه‌نویسی، کار روی پروژه‌هایی است که به آن‌ها علاقه دارید. مثلاً اگر به بازی‌ها علاقه دارید، سعی کنید یک بازی ساده طراحی کنید. اگر به هوش مصنوعی علاقه‌مندید، یک پروژه کوچک در این زمینه شروع کنید. وقتی روی موضوعاتی که برایتان مهم هستند کار می‌کنید، بهتر می‌توانید علاقه واقعی خود را کشف کنید. آیا می‌خواهید یک توسعه‌دهنده وب شوید؟ یا شاید علاقه‌مند به ساخت اپلیکیشن‌های موبایل هستید؟ هدف شما تعیین‌کننده مسیر یادگیری و زبان‌های برنامه‌نویسی‌ای است که باید یاد بگیرید.

به زبان ساده، برنامه نویسی به فرایند ارتباط با سیستم های کامپیوتری گفته می شود که برنامه نویس توسط زبان های برنامه نویسی متنوع با آن برای خلق نرم افزار ارتباط برقرار میکند. سامانه مدیریت مسائل مالی و حسابداری در حوزه مالی، سیستم های آموزشی هوشمند در حوزه آموزش، ایجاد بازی های متنوع در حوزه سرگرمی از دستاورد های مهم برنامه نویسی است. پس از کسب مهارت‌های اولیه، به دنبال پروژه‌های واقعی یا کارآموزی باشید. حتی اگر پروژه‌های کوچک رایگان انجام دهید، این تجربه‌ها به شما کمک می‌کنند مهارت‌هایتان را تقویت کنید و نمونه کار (Portfolio) بسازید. یادگیری برنامه‌نویسی زمان‌بر است و ممکن است گاهی احساس خستگی کنید یا به بن‌بست بخورید.

هر حرفه‌ای مزایا و معایب خاص خود را دارد و برنامه‌نویسی نیز از این قاعده مستثنا نیست. اگر به فکر ورود به دنیای برنامه‌نویسی هستید، آگاهی از جنبه‌های مثبت و منفی آن می‌تواند به شما کمک کند تصمیم بهتری بگیرید. در این بخش، مزایا و معایب برنامه‌نویسی را به صورت کامل و خلاصه بررسی می‌کنیم تا دیدی شفاف‌تر از این مسیر به دست آورید. با امتحان کردن این روش‌ها، می‌توانید بهتر تصمیم بگیرید که آیا برنامه‌نویسی واقعاً با روحیات و توانایی‌های شما هماهنگ است یا خیر. در نهایت، اگر حس کردید این مسیر برای شما جذاب و هیجان‌انگیز است، قدم بعدی می‌تواند سرمایه‌گذاری جدی‌تر در آموزش و کسب تجربه باشد.

برای انجام این کار، می‌توان از تابع پیش‌ساخته (Built-in) پایتون، یعنی input()‎ استفاده کرد. با کمک این تابع پایتون، مقدارهای ورودی وارد شده مورد نظر کاربر پذیرفته می‌شوند. ساخت ماشین حساب ساده با سی شارپ برای توسعه دهندگان تازه کار و آن دسته از برنامه‌نویسانی که در ابتدای مسیر یادگیری زبان سی شارپ هستند، تجربه بسیار خوبی محسوب می‌شود. پروژه ماشین حساب در سی شارپ علاوه بر ارتقای مهارت‌های فنی برنامه نویس، درک عمیق‌تر او از پیچیدگی‌های طراحی و پیاده‌سازی را نیز به همراه دارد. بر همین اساس در این مطلب از مجله فرادرس فرایند ساخت ماشین حساب با سی شارپ به صورت گام‌به‌گام آموزش داده شد. اگر به دنبال ارتقا دانش و مهارت برنامه نویسی خود در زبان سی شارپ هستید می‌توانید مجموعه فیلم‌های آموزش برنامه نویسی سی شارپ فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است.

برای دسترسی به همه دوره‌های آموزش سی شارپ فرادرس می‌توانید از طریق لینک زیر اقدام کنید. روش‌های بسیاری برای رفع خطاها و اصلاح و بهبود هر پروژه کد‌نویسی وجود دارد. در نتیجه نباید منتظر باشید که فقط از یک راه‌ حل صحیح واحد، مشکل به وجود آمده را حل کرد. در ادامه، یک تابع دیگر اضافه می‌کنیم که در آن از کاربر درمورد ادامه داشتن برنامه یا خاتمه دادن به آن سوال می‌کند. این تابع را در پایان تابع اول و قبل از فراخوانی calculate() اضافه می‌کنیم. هر بار که کاربر بر روی یک دکمه کلیک می کند، مقدار آن را به عنوان ورودی ذخیره کنید.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید وب‌سایت بسازید، بهتر است زبان‌هایی مانند HTML، CSS و JavaScript را یاد بگیرید. برای توسعه اپلیکیشن‌های موبایل، می‌توانید به سراغ زبان‌هایی مانند جاوا یا Swift بروید. در قطعه کد بالا متغیرهایtxt1 وtxt2 از نوع «اعشاری» (double) تعریف شده‌اند که مقادیر مربوط Textboxها که همان ورودی‌های کاربر هستند، درون این دو متغیر ذخیره می‌شود. سپس، مجموع این دو متغیر در متغیر دیگری از نوع اعشاری با نامsum ذخیره شده است. برای نمایش نتیجه حاصل در خروجی نیز خاصیت Text ازtextBox3 برابر متغیرsum قرار داده می‌شود. طراحی رابط کاربری یک از اساسی‌ترین و مهم‌ترین گام‌ها در توسعه هر محصول نرم‌افزاری است.

با اجرای این کد یک ماشین حساب گرافیکی ساده خواهید داشت که می‌توانید با کلیک روی اعداد و دکمه‌های عملیات، محاسبات مورد نظر خود را انجام دهید. C++ و C# دو زبان قوی و پرکاربرد هستند که در حوزه‌های مختلفی مانند بازی‌سازی و توسعه نرم‌افزارهای کاربردی استفاده می‌شوند. C++ به دلیل سرعت و کارایی بالا در پروژه‌هایی که نیاز به عملکرد قوی دارند، مانند موتورهای بازی و سیستم‌های تعبیه‌شده، مورد استفاده قرار می‌گیرد. از سوی دیگر، C# زبان اصلی توسعه در محیط .NET است و برای ساخت برنامه‌های ویندوز و بازی‌های ویدیویی با استفاده از Unity بسیار مناسب است. اگر به بازی‌سازی علاقه‌مند هستید، یادگیری این زبان‌ها می‌تواند مسیر شما را هموار کند.

یکی از بهترین روش‌های یادگیری برنامه‌نویسی، انجام پروژه‌های عملی است. به جای حفظ مفاهیم، با کدنویسی و ساخت پروژه‌های کوچک مانند طراحی یک وب‌سایت ساده، ساخت ماشین‌حساب یا طراحی یک بازی، مهارت‌های خود را تقویت کنید و با چالش‌های جدید روبرو شوید. اولین قدم این است که بدون صرف هزینه زیاد یا درگیر شدن در یک دوره طولانی، برنامه‌نویسی را امتحان کنید. می‌توانید برای شروع به سراغ پلتفرم‌های آنلاینی بروید که آموزش‌های رایگان برای مبتدیان دارند. همچنین می‌توانید از زبان‌های ساده‌ای مثل Python یا JavaScript شروع کنید و پروژه‌های کوچک مثل ماشین‌حساب ساده یا وب‌سایت شخصی بسازید.

علاوه بر تابع فوق، راه‌های دیگری نیز وجود دارند که از طریق آن‌ها در برنامه، رسیدگی و مدیریت خطاها به شکل بهتری انجام شوند. در شرایط فعلی در صورت وارد کردن دو مقدار غیر از اعداد صحیح، این برنامه خطایی نشان می‌دهد و متوقف می‌شود. عمل اعتبارسنجی در مورد ورودی کاربر به عنوان یک رشته عددی به درستی انجام شود. پنجره cmd که باز شد، عبارت زیر رو بنویسید تا کتابخانه tkinter نصب بشه. هر کسی باید یاد بگیره که چه‌طور کد بزنه چرا که برنامه‌نویسی به شما یاد می‌ده که چه‌طور فکر کنید. و اما سوالی که شاید بیشتر ذهن ما را درگیر کرده است این باشد که دقیقا برنامه نویس کیست؟ ، چه وظایفی بر عهده دارد؟ و برنامه نویس چه کاری انجام می دهد در ادامه همراه ما باشید.

خب پنجره root رو برای محل قرار گیری دکمه می‌نویسیم، نوشته رو دکمه رو با text مشخص می‌کنیم؛ ما همون یک رو می‌نویسیم. طول و عرض و فونت دلخواه رو قرار می‌دیم؛ در ادامه اون خط دوم رو داریم که جهت قرار گیری این صفحه نمایش رو باید مشخص کنیم، که صفحه نمایش باید در ردیف صفر و صفر قرار بگیره. تابعی با نام calculate تعریف کردیم، به معنی ماشین حساب؛ در ادامه با استفاده از global گفتیم که متغییر equation خارج از تابع هم استفاده بشه و محدود به خود تابع نباشه. تابعی با اسم show ساختیم که یک value دریافت می‌کنه، این value در اصل دکمه ماست؛ می‌تونه عدد باشه یا عملگر ریاضی. شما باید راه‌حل‌هایی خلاقانه برای مشکلات پیدا کنید و گاهی رویکردهایی را در پیش بگیرید که دیگران به آن فکر نکرده‌اند.

یکی از بهترین روش‌های یادگیری برنامه‌نویسی، انجام پروژه و استفاده از آن زبان به صورت عملی است. به‌طور معمول، این تکنیک بیشتر در بوت‌کمپ‌ برنامه‌نویسی که دوره‌های هدفمندی را برگزار می‌کنند مورد توجه است. پس از یادگیری ترکیب نحوی و سایر مباحث اولیه یک زبان برنامه نویسی، ادامه مسیر یادگیری پروژه‌محور است. تنها در این صورت است که قادر به افزایش سطح مهارت‌های فردی خود هستید. در این پروژه ساخت ماشین حساب قصد داریم یک ماشین حساب اولیه طراحی کنیم که قادر به انجام چهار عمل اصلی ریاضی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم است.

با توجه به اینکه ورودی‌های این برنامه از کاربران دریافت می‌شوند، بنابراین تابع input()‎ به کار می‌رود. حال باید رشته فوق درون یک تابع Input()‎ قرار داده شود و مقدار آن ورودی به یک متغیر اختصاص یابد. در این پروژه ساخت ماشین حساب با پایتون ، این متغیر با نام Operation ایجاد می‌شود. در این بخش از بررسی کد منبع پروژه ساخت ماشین حساب با پایتون به نحوه اضافه کردن عملگرهای مربوط به چهار عمل اصلی ریاضیات، یعنی عمل‌های جمع، تفریق، تقسیم و ضرب در پایتون پرداخته می‌شود. تا این مرحله از آموزش ساخت ماشین حساب با پایتون ، دو متغیر در قالب نوع‌‌های داده عدد صحیح از کاربر به عنوان ورودی دریافت شده است. همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، می‌توان ورودی‌ها را به اعداد ممیز شناور نیز تبدیل کرد.

این ماشین حساب امکان انجام چهار عمل اصلی ریاضی، یعنی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را دارد. علاوه بر این، در بخش پایانی این مطلب، با اِعمال تمهیدات مختلف، کدهای این ماشین حساب بهبود داده خواهند شد. علاوه بر پروژه ساخت ماشین حساب با پایتون ، پروژه‌های دیگری هم هستند که افراد به واسطه آن‌ها می‌توانند به بهترین شکل ممکن با این زبان برنامه نویسی آشنا شوند. از این رو، پیش از بررسی پیش‌نیازهای ساخت ماشین حساب با پایتون به برخی از پروژه‌های کاربردی برای پادگیری پایتون پرداخته می‌شود. در این مقاله از مجله فرادرس به آموزش ساخت ماشین حساب با پایتون (Python) همراه با کدهای مربوط به آن به طور جامع و کاربردی پرداخته شده است.

اگر از این فرآیند لذت بردید و کنجکاو بودید پروژه‌های پیچیده‌تر را امتحان کنید، این می‌تواند نشان‌دهنده علاقه شما باشد. در مجموعه آموزش‌های پروژه محور برنامه نویسی فرادرس چندین دوره به زبان سی شارپ نیز وجود دارد که در ادامه تعدادی از این دوره‌‌ها آورده شده است. در قطعه کد بالا متغیرهایtxt1 وtxt2 داده‌های ورودی کاربر را در خود ذخیره می‌کنند. در نهایت، نیز مقدار به دست آمده درtextBox3 قرار می‌گیرد و نتیجه در خروجی نشان داده می‌شود. اگر با سینتکس زبان سی شارپ آشنایی ندارید یا به دنبال افزایش آموخته‌های خود در این حوزه هستید می‌توانید فیلم آموزش کاربردی سی شارپ فرادرس را مشاهده کنید که لینک آن در ادامه آورده شده است. آموزش گرافیک در پایتون (روی همین بحث ماشین حساب) رو در مقالات بعدی حتما پوشش خواهیم داد.اما اگر نیاز فوری به یادگیری و کدنویسیش دارید، میتونید از tkinter مشابه با این راهنما استفاده کنید.

اگر هدف شما ورود به دنیای اپلیکیشن‌های موبایل برای iPhone و iPad است، Swift بهترین انتخاب خواهد بود. با هم یک پروژه کوچک برنامه نویسی با پایتون را مرحله به مرحله کدنویسی کردیم و دیدیم چگونه یک برنامه‌ می‌تواند شاخ و برگ بگیرد و رشد کند. هیچ برنامه نویسی قادر نخواهد بود، برنامه را از همان ابتدا به صورت پیچیده بنویسد، بلکه او برنامه را از ساده‌ترین حالت ممکن شروع کرده و به مرور آن را ارتقا داده و پیشرفته‌تر می‌کند. در این قسمت قصد داریم نحوه‌ی کدنویسی برنامه ماشین حساب ساده در پایتون را برای شما توضیح دهیم. برای نوشتن یک ماشین حساب ساده، به الگوریتم خاصی نیاز نداریم، با کمی حوصله و خلاقیت قادر خواهیم بود، برنامه‌ی موردنظر خود را کدنویسی کنیم.

یکی از دلایل اصلی محبوبیت برنامه نویسی، رشد سریع تکنولوژی در دنیا است که در حال حاضر همه مشاغل به این حوزه نیازمند هستند. از دیگر دلایل محبوبیت می توان به نیاز بازار به تکنولوژی های جدید مانند هوش مصنوعی، بلاکچین و یادگیری ماشین اشاره کرد. از دیگر دلایل محبوبیت برنامه نویسی می توان به انعطاف زمان و مکان برنامه نویسی اشاره کرد. امروزه، یکی از شغل های بسیار جذاب و آینده دار بی شک برنامه نویسی است. اگر عاشق معماها و خلق چیزهای جدید برای استفاده عمومی (همه مردم) هستید، به شما تبریک می گوییم، چون شما در یک مسیر درست و صحیحی قرار گرفته اید. به صورت کلی برنامه نویسی به روند یا فعالیت توسعه نرم افزار های مختلف از طریق زبان های برنامه نویسی برای خلق یک نرم افزار جدید گفته می شود که به آن شخصی که دارای این دانش و مهارت است، برنامه نویس گفته می شود.

در این مقاله میخواهیم یک ماشین حساب با رابط کاربری گرافیکی در پایتون بسازید. برای ساخت این ماشین حساب از ماژول tkinter پایتون استفاده خواهیم کرد. در این بخش به ۸ مورد از کاربردی‌ترین پروژه‌هایی پرداخته شده است که با کمک آن‌ها، حتی افراد تازه‌کار در برنامه نویسی نیز امکان یادگیری مفاهیم پایتون و کدنویسی با آن را خواهند داشت. هدف از نوشتن قطعه کد ماشین حساب با پایتون این است که کاربر با استفاده از آن امکان انتخاب عملگرهای مختلف را داشته باشد. علاوه بر ویژگی‌های ذکر شده، زبان برنامه نویسی پایتون دارای کتابخانه‌های متعددی است که به صورت متن باز و رایگان برای اغلب پلتفرم‌ها در دسترس هستند.

برای انجام این کار، می‌توان از فرمت کننده‌های رشته (String Formatters) استفاده کرد. در پروژه ساخت ماشین حساب ارائه شده در این مقاله، یک ماشین حساب پایه ایجاد شده است که می‌توان آن را به منظور محاسبه چهار عمل اصلی ریاضی، یعنی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم مورد استفاده قرار داد. با مطالعه این مطلب موارد مهمی همچون کار با متغیرها، عملگرها، طراحی رابط کاربری ماشین حساب در ویندوز فرم، دریافت اطلاعات از کاربر و نمایش نتیجه در خروجی را یاد خواهید گرفت. تسلط به این موارد برای انجام پروژه‌های پیچیده‌تر برنامه نویسی ضروری است. این برنامه از هر یک از نمادهای چهار عمل اصلی ریاضی استفاده می‌کند تا با کمک آن‌ها کاربر یکی از این عملگرها را انتخاب کند.

علاوه بر این، مدیریت خطا برای مسائل احتمالی مانند تقسیم بر صفر یا عبارت‌های نامعتبر را شامل نمی‌شود، بنابراین توصیه می‌شود. ساخت ماشین حساب نوعی پروژه ساده پایتون است که شما را با مهارت‌های ابتدایی برای کدنویسی پایتون آشنا می‌کند. به امید اینکه مطلب فوق در رابطه با ساخت ماشین حساب با پایتون برای شما مفید بوده باشد. Tkinter یک کتابخانه قدرتمند و محبوب برای ساخت رابط کاربری گرافیکی (GUI) در زبان برنامه‌نویسی پایتون است. این کتابخانه به دلیل سادگی، انعطاف‌پذیری و پلتفرم‌محور بودن، به طور گسترده توسط برنامه‌نویسان پایتون استفاده می‌شود. به عنوان مثال، امکان استفاده از عدد ۱ برای جمع یا حتی حرف b برای تفریق وجود دارد.

برای این منظور کافی است بر روی این دکمه در رابط کاربری دو مرتبه کلیک کنید و سپس کدهای زیر در بخش مشخص شده قرار دهید. در ادامه این نوشته مراحل ساخت یک ماشین حساب ساده در زبان سی شارپ به صورت گام‌به‌گام آموزش داده شده است. علاوه بر این، در پلتفرم فرادرس آموزش‌های برنامه نویسی پروژه محور و موضوع محور متعددی در زمینه زبان سی شارپ منتشر شده است که در ادامه برخی از این دوره‌های آموزشی ارائه شده است. این خسته کننده ترین بخش کد است و از نظر فنی کمی پیشرفته تر از بخش های قبلی است. امیدوارم این آموزش کوتاه برای شما مفید بوده باشه ، توی این تیکه کد کوتاه سعی کردیم که آموزش ساخت ماشین حساب ساده با استفاده از پایتون رو یاد بگیریم . در صورتی که در اجرای کد مشکلی داشتین میتونید مشکلاتتون رو کامنت کنید و ما در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مشکلاتتون پاسخ بدیم .


برنامه نویسی با گوشی سامسونگ